Apotheek Kaaikhof


Apotheek in je broekzak

‘Met ons wachtkamer-systeem op de app kan je zien hoe druk het is in de apotheek’

Iedereen met een smartphone zit goed bij Apotheek Kaaikhof. Dankzij de eigen app, YouTube-vlogs en posts op sociale media. Maar er is meer over deze apotheek te vertellen.

Splinternieuw en vol ambities: dat is Apotheek Kaaikhof in Assendelft. ‘Op 1 juni 2015 ging de deur open,’ vertelt apotheker Mustafa Yildirim. ‘Met nul patiënten. Dat was superspannend. We moesten de mensen een voor een overtuigen van onze meerwaarde. Ik wil niet dat de mensen het gevoel hebben dat ze een nummer zijn, maar dat ze mij kennen als persoon. Dus niet dat ze naar de apotheek komen, maar naar apotheker Mustafa en – sinds twee jaar – naar apothekersassistent Bouchra. Met dit idee heb ik ze benaderd. Want het zou óók gaaf zijn als apotheken naar de mensen kijken als klanten in plaats van als patiënten, die ons toch wel nodig hebben.’

Blijkbaar zagen de klanten wel wat in deze filosofie, want na zeven maanden hadden zich er al duizend ingeschreven. ‘Op een gegeven moment hadden we zoveel inschrijvingen dat ik ze niet meer kon verwerken,’ zegt Mustafa lachend. ‘We hebben nu tegen de vierduizend patiënten. Na een jaar is er een klanttevredenheidsonderzoek geweest en toen zijn we door onze klanten beoordeeld met een 9,3. Daarmee waren we de beste van Noord-Holland en de tweede van Nederland. Dit versnelde alles nog eens. Eerst was het van: wat kom jij hier doen? Nu raakten de mensen echt geïnteresseerd.’

Dankzij al die nieuwe klanten kon Apotheek Kaaikhof ook personeel gaan aannemen. Apothekersassistent Bouchra El Moussaoui kwam twee jaar geleden in dienst. ‘Ik zag het vooral als een nieuwe belevenis. Ik had een paar goede verhalen over de apotheek gelezen. Ik heb het hier super naar mijn zin.’ Behalve Bouchra werkt ook Mustafa’s vrouw als apothekersassistent. Verder zijn er nog een tweede apotheker, een bezorger en twee stagiaires.

Eigen app

De persoonlijke benadering slaat dus aan, maar Apotheek Kaaikhof onderscheidt zich ook nog eens met allerlei digitale nieuwigheden. De apotheek heeft bijvoorbeeld zijn eigen app, die Mustafa Yildirim zelf heeft gemaakt. ‘Eerst hadden we een app die je kant-en-klaar kunt kopen, maar die beviel niet helemaal. Dus toen dacht ik: ik ga het gewoon zelf proberen. Ik ben onlinecursussen gaan doen. Daar is het bedrijf Pharmasyst uit ontstaan. Dus ik heb er nu een softwarebedrijf bij, naast de apotheek.’

De app draait vooral om het bestellen van medicatie. Hij is gekoppeld aan het systeem van de huisartsen. Mustafa: ‘De patiënten hoeven ’s morgens geen bandje van de huisarts meer in te spreken. Ze kunnen het gewoon op zondagavond op de bank intikken.’ In de app zit verder onder andere een wachtkamersysteem, waarmee je kunt zien hoe druk het is in de apotheek – ‘Wij hebben nooit wachttijden,’ benadrukt Mustafa – en een webshop voor handverkoopproducten. De app heeft ook een landelijke versie want de apotheek bezorgt niet alleen in Assendelft.

Apothekersassistent Bouchra El Moussaoui vindt de app een goed idee. ‘Het is echt handig. En de mensen zijn er superblij mee, ik krijg er alleen maar positieve verhalen over. Het is trouwens geen app die je downloadt uit de App Store of Google Play. Het werkt via e-mail en dan moet je op een link klikken.’

Zie het op YouTube

Wie wil weten hoe het er in Apotheek Kaaikhof aan toegaat, kan terecht op YouTube. De apotheek heeft een eigen kanaal met filmpjes over allerlei onderwerpen: voorlichting over medicatie, uitleg waarom sommige geneesmiddelen niet altijd leverbaar zijn, enzovoort. Af en toe volgt Mustafa met zijn camera een dag lang wat er in de apotheek gebeurt en maakt er een vlog van. ‘Die filmpjes zijn een manier om het imago van de apotheek te verbeteren. Ik gebruik de middelen die we tegenwoordig gratis hebben, gewoon in onze broekzak.’ Mustafa merkt dat vooral de uitlegfilmpjes worden gedeeld. ‘Dat loopt in de honderden. Dat is best goed, want we promoten ze niet echt. Mensen komen vaak bij de filmpjes uit door te googelen. En als er belangrijke informatie in zit, vermelden we dat weer in de app. De helft van onze klanten gebruikt de app, dus als ik daarop iets vermeld, weten meteen tweeduizend mensen het.’

‘De mensen zijn superblij
met onze app’

Vak promoten

Op veel van de YouTube-filmpjes is Mustafa zelf te zien maar dat is aan het veranderen. Ook de teamleden komen steeds vaker in beeld. Bouchra: ‘Ik hou er niet zo van om op foto of film te staan, dus de eerste keer vond ik het lastig. Maar nu vind ik het wel leuk. En het is inderdaad een goede manier om ons vak te promoten.’

Ook bezorger Gré Toornstra wordt af en toe bij de filmpjes betrokken. ‘Ik vind het geweldig dat de apotheek zo met vernieuwingen bezig is. Dat valt echt op. Het is absoluut niet stoffig hier, terwijl mensen dat vaak wel van een apotheek denken.’

Meer tijd

Al die vernieuwingen vragen om medewerkers die niet vies zijn van nieuwe ideeën. Bij Apotheek Kaaikhof zit dat wel goed.
Bouchra: ‘Ik merk dat ik door alle innovaties meer tijd heb. De mensen komen bijvoorbeeld alleen hun medicatie halen als die klaarligt. Dat weten ze dankzij de app en dat zorgt voor een vlotte doorstroming.’

Ook Gré is blij dat ze bij Apotheek Kaaikhof terecht is gekomen. ‘Ik vind het erg leuk om bij zo’n jong bedrijf te werken. En het is een erg leuk team. Ik zit hier zeker op mijn plek.’