DE WEEK VAN


Simone Aarts

'Dat is het leuke van dit werk: je ziet stagiairs groeien.'

Simone Aarts is naast apothekersassistent enthousiast stagebegeleider bij Service Apotheek Nieuw Gastel in Oud Gastel. Gedegen feedback geven, streng zijn waar nodig en motiveren; het hoort er allemaal bij. Haar week:

Maandagochtend 08.00 uur

Het is gelukkig nog niet zo druk. Onze stagiair (Jet*) begint met bestellingen opruimen. Omdat zij al een half jaar stage loopt bij ons, werkt zij al aardig zelfstandig. De eerste twee weken lopen stagiairs de hele dag met mij mee. Ze krijgen er steeds meer taken bij. Ik begeleid hen en ben het vaste aanspreekpunt voor vragen en opdrachten van school. Jet kan nu al zelfstandig aan de balie werken, terwijl ik van een afstandje meekijk.

Dinsdagmiddag 14.00 uur

Dinsdag is een drukke dag. Alle bestellingen van maandag en het weekeinde worden verwerkt. Daarnaast moeten we de Baxter-rollen wijzigen, opruimen en laten bezorgen. Jet neemt deze rollen aan de hand van een speciale wijzigingsmap door, zodat zij tabletten eruit kan halen die gestopt zijn. Dat is nauwkeurig werk; een foutje is zo gemaakt. Ze leert om alles goed te checken. Er is dubbele controle van wat zij doet, dat is gebruikelijk bij stagiairs. Het gaat allemaal voorspoedig.

Woensdagmiddag 15.30 uur

Een patiënt aan de balie klaagt over droge hoest. Stagiairs leren door te vragen volgens WHAM (voor Wie is het?, Hoe lang bestaan de klachten al?, welke Acties heeft de patiënt zelf al ondernomen en welke andere Medicatie wordt er gebruikt?). Jet vergeet de ‘M’ en adviseert een hoestdrank waar best veel suiker in zit, terwijl de man diabetespatiënt is. Ik luister mee en grijp in. Ze schrikt, maar is ook blij. Nu vergeet ze die ‘M’ niet meer. Feedback geven vond ik in het begin lastig. Dit voorjaar heb ik de SBA-cursus Leerlingbegeleiding gevolgd. Daar heb ik veel aan gehad. Ik heb onder meer geleerd om altijd eerst een compliment te geven en dan via ‘ik ervaar’ of ‘ik merk op’ vragen te stellen: Hoe komt dat?, Heb je dat in de gaten?. De ander vat het dan beter op, niet aanvallend. Dat werkt echt!

Vrijdagochtend 10.00 uur

Jet heeft een patiënt aan de telefoon. Ze twijfelt aan de urgentie van de vraag. Is het iets voor ons of de vrouw toch doorsturen naar de huisarts of specialist? Ze vraagt wat ik zou doen. Dat soort overleg vond ze eerst niet vanzelfsprekend. Dat is het leuke van dit werk: je ziet stagiairs groeien. Het kost wat tijd, de begeleiding, maar het is het zó waard. Wie weet, kiest ze straks ook voor onze apotheek of voor onze maatschap.



* Uit privacy-overwegingen is voor de stagiair een andere naam gebruikt.

'Feedback geven vond ik in het begin lastig'